V našem dnešním článku Vám
prozradíme způsob, jak se zlepšit ve fotografování.
Uvedeme jednoduchý trik, který Vám přinese mnohem lepší
snímky - budeme totiž komponovat snímky "dle třetin".
Dále vysvětlíme, proč je kompozice na střed nebezpečná.
Souhrnně řečeno - dnešním tématem bude kompozice, tj. co
kam na fotografii umístit, aby to vypadalo dobře.
Pokud netušíte, co se za tímto zvláštním názvem skrývá,
přečtěte si následující článek. Uvidíte sami, že tato
jednoduchá technika přináší mnoho užitku.
Kompozice na střed je "nebezpečná"
V praxi se velmi často setkáváme s tím, že to, co
fotografujeme, umístíme doprostřed snímku. Je to sice
přirozené, ale věřte, že to často nevypadá dobře.
Samozřejmě není možné tvrdit, že středová kompozice je
vždy chybná - někdy je velmi působivá. Pokud to ale není
přímý záměr, měl(a) by se fotograf(ka) vyhnout kompozici
na střed. Proč? Prohlédněme si nejprve několik
fotografií a srovnejme je.

Na těchto dvou fotografiích níže je zachycena věž
kostela. Na snímku vlevo je věž komponována na střed,
což vytváří statický a nezajímavý dojem. Snímek vpravo
vypadá lépe, protože věž byla komponována na stranu od
středu.
Další dvě fotografie jsou stejný případ - stačilo pouze
popojít a zacílit věž na stranu od středu snímku.

Stejně tak v této dvojici bylo Slunce na snímku vlevo
zacíleno na střed fotografie. Není to sice velmi špatné,
ale mohlo by to být lepší. Jak na to? Podívejte se na
fotografii vpravo - Slunce bylo zacíleno do třetiny
délky snímku.

Na dalším snímku vlevo opět nacházíme středovou
kompozici. Snímek působí dojmem "tak, trefil jsem ho
přesně doprostřed". Oproti tomu na fotografii vpravo se
fotograf vyhnul kompozici na střed a jaký je výsledek?

Takže, jak na to?
To je jistě klíčová otázka. Odpověď je celkem jednoduchá
- vyhýbejme se kompozici na střed, pokud to není přímý
záměr. Místo toho raději využívejme pravidlo zlatého
řezu = pravidlo třetin. Jinak řečeno, umisťujme klíčové
prvky na fotografiích do průsečíků třetin.

Představme si fotografii, kterou rozřežeme symetricky
pomocí čtyř přímek - tak, jak je to na ilustračním
obrázku vlevo.Vzniknou tak 4 průsečíky, a právě do
těchto míst je vhodné umisťovat klíčové prvky na
fotografiích.
Toto pravidlo lze aplikovat na všechny typy fotografií.
Portrétovanou osobu bychom měli umisťovat do jednoho z
průsečíků. Taktéž horizont v krajinářské fotografii by
se měl nacházet buď v jedné a nebo v druhé třetině výšky
snímku (ne uprostřed).
Nyní několik ukázkových případů použití pravidla třetin
(neboli zlatého řezu).


Výše uvedené fotografie byly komponovány právě dle
pravidla třetin. U některých se jedná pouze o umístění
horizontu, u jiných byly do okolí průsečíků třetin
umístěny všechny klíčové prvky na fotografii.
Při dodržování pravidla zlatého řezu roste kvalita
fotografií několikanásobně. Vždyť kompozice je jeden z
nejdůležitějších faktorů ovlivňující kvalitu a
"líbivost" fotografií. Snažme se tedy dodržovat pravidlo
třetin a umisťujme horizont (v krajinách), osoby
(portréty) a ostatní klíčové prvky do okolí průsečíků.
Uvidíte, že snímky budou působit přirozenějším dojmem.
Kompozici na střed doporučuji používat pouze s určitým
záměrem.
Mnoho digitálních fotoaparátů umí na LCD displeji
obrazit pomocnou mřížku (ze 4 přímek). Tato mřížka je
právě ta, která má pomoci fotografovi dodržovat pravidlo
třetin.
Na co si ještě dávat pozor?
Legrační je fotit kamaráda v přírodě a na fotce zjistit,
že strom nebo komín v pozadí vypadá, jakoby mu rostl
přímo z hlavy. I další věci v pozadí fotografovaného
mohou zkazit snímek. Například nepořádek na pozadí,
neustlaná postel, špinavé nádobí, nehezký nápis na zdi a
tak dále. Působí lépe a přirozeněji, když se objekty na
snímku pohybují zleva doprava.
Závěrem
Samozřejmě cílem není za každou cenu dostat vše na
budoucí fotografii do oblasti třetin. Někdy to ani není
vzhledem ke scéně možné. Určitě není dobré snažit se
používat toto pravidlo vždy a za každou cenu. Jde spíš o
to, vyhnout se umístění např. portrétované osoby na
střed a posunout ji do oblasti zlatého řezu.
Pokud stále váháte a nejste si jisti účinností této
metody, alespoň ji vyzkoušejte. Nic Vás to stát nebude,
ale Vaše fotografie budou mít šanci na zlepšení o
několik tříd. |