Problematika tisku fotek doma i ve fotolabu ?

Úvod do problematiky :

Pixel - základní jednotka obrazu

Obraz produkovaný digitálními fotoaparáty není nic jiného, než množina barevných bodů uspořádaných do pravidelné mozaiky. Jeden bod obrazu se nazývá pixel (Picture Element) a nese kompletní informaci o barvě a jasu bodu. Přesnost, s jakou je jeden pixel schopen zaznamenat barvu, se nazývá barevná hloubka (Color Depth). Fotografii tvoří velké množství pixelů - čím jich je více, tím větší množství jemných detailů je fotografie potenciálně schopná zaznamenat.

Slovo "potenciálně" v poslední větě je velmi důležité. Nemá totiž smysl zaznamenávat velké množství pixelů a tím detailů obrazu, když nejsme následně schopni je ani zobrazit na obrazovce ani vytisknout na tiskárně. O rozlišovací schopnosti objektivů, které musí pixely opticky "nakrmit", nemluvě.



Každý digitální obraz se skládá z pixelů - nejmenších jednotek obrazu. Pixel nese číselnou informaci jak o barvě bodu, tak o jeho jasu. Čím více pixelů obraz obsahuje, tím více detailů je schopen zaznamenat. Jednotlivé pixely jsou snadno vidět při silném zvětšení obrazu lupou (alespoň 500%).

Body obrazu na palec (Pixels per Inch - PPI)
Je celkem přirozené, že 6megapixelový fotoaparát bude mít obraz složen z asi 2 000 x 3 000 pixelů (bodů obrazu). Pokud vytiskneme takovou 6 MPix fotografii na papír velikosti 9 x 13 cm dá se jednoduše spočítat, že na 1 cm fotografie připadne asi 225 pixelů. Neboli hustota, s jakou se obraz tiskne, je 225 pixelů na cm. V tiskové praxi se z historických důvodů nepoužívá jako jednotka délky centimetr ale palec (inch), přičemž 1 palec je 2,54 cm. Hustota tisku potom v našem příkladě vychází 570 pixelů na palec = Pixel per Inch = PPI.

Tiskové body na palec (Dots per Inch - DPI)
Tiskárny nedokáží vytisknout jeden pixel libovolné barvy. Aby barevně vytiskly jeden pixel, musí jeho barvu namíchat z několika bodů (Dots) svých barevných inkoustů (obvykle 4 nebo 6 barev). Jeden pixel obrazu se tak rozpadne na několik inkoustových tiskových bodů (Dots). Tiskový bod (Dot) tak musí být menší, než je pixel obrazu, aby bylo možné barvu pixelu namíchat. Procesu míchání (skládání) barev se říká rozklad (Dithering).



Praktická ukázka ditheringu. V obraze jsou použity jen pixely červené a zelené barvy, ale jak se pixely zmenšují, stále více se oku jeví jako žlutá - neboli kombinace barev červená + zelená.

Dots per Inch (DPI) není tak nic jiného, než s jakou hustotou je tiskárna schopná stříkat inkoustové body na papír. DPI musí být vždy větší než PPI, aby tiskárna měla dostatečnou reservu na vytvoření každého barevného pixelu z několika tiskových bodů.

V praxi se ale nikdo o proces tisku příliš nestará (to je věcí konstrukce tiskárny případně tiskaře), a tak se obě veličiny PPI a DPI běžně zaměňují a oběma se označuje ve skutečnosti PPI.



Aby obraz složený z pixelů vlevo mohl být vytištěn, je třeba mnohem více tiskových bodů (dots, vpravo). Barvy tiskových bodů jsou totiž v tomto příkladě jen 4 - azurová, purpurová, žlutá a černá (CMYK).

Standardní hodnoty PPI, DPI
Standardní vysoká kvalita podkladů pro fotorealistický tisk na kvalitní fotopapír je 300 PPI. Pro běžný amatérský tisk je plně dostatečná kvalita 200 PPI, pro tisk na horší papír (časopisy, noviny) je dostatečný tisk v kvalitě 150 PPI. Běžné VGA monitory zobrazují v rozlišení cca 90 PPI a televizní obrazovka o úhlopříčce 72 cm má rozlišení jen 36 PPI.

Inkoustové tiskárny, které stříkají malé kapičky 4 nebo 6 různých barev inkoustů na papír a tím vytvářejí jeden pixel obrazu mají rozlišení 1 200 až 9 600 DPI, což je minimálně 4x více než běžná kvalita podkladu s 300 PPI. Barevné laserové tiskárny, které nanášejí na papír pomocí elektrostatického náboje čtyři barvy tonerů, mají rozlišení obvykle 600 až 1 200 DPI.

Velikost tisku
Pokud máte fotografii o rozlišení např. 2 000 x 3 000 pixelů (6 MPix), tak podle požadované kvality tisku vyjde její maximální tisková velikost. Kvalitu tisku je však dobré požadovat v kontextu - např. na novinový papír nemá smysl tisknout v kvalitě 300 PPI. Inkoust se na nekvalitním papíře rozpíjí, a proto tento papír není tak kvalitní tisk schopen pojmout. U větších zvětšenin (větších než cca A4) se také přirozeně zvětšuje pozorovací vzdálenost (od větších fotografií máte tendenci odstoupit) a tím také klesají nároky na kvalitu tisku.Počet megapixelů obrazu (MPix) Odpovídá
přibližně Maximální rozměry
fotografie v cm při:



Tabulka maximálních velikostí fotografie, kterou lze pořídit z fotoaparátu v závislosti na počtu megapixelů a požadované kvalitě tisku. Žlutě jsou označeny formáty zhruba rovné nebo větší než A4 (29,7 x 21 cm).

Z tabulky tak vyplývá, že i 4 MPix fotoaparát je schopen kvalitního tisku fotografie velikosti cca A4 při 200 PPI.

Poměr stran (Aspect Ratio)
Poměrem stran se rozumí podíl delší strany fotografie ku její kratší straně. Bohužel v poměru stran panuje historický zmatek daný samostatným vývojem různých odvětví. Televize a PC monitory zavedly standard 4:3, kterému vychází vstříc většina kompaktních fotoaparátů. Fotografický průmysl díky kinofilmu zavedl standard 3:2, který používají filmové i digitální zrcadlovky. Poslední dobou roste obliba nového standardu 16:9 (plasmové a LCD televize, filmy na DVD, nové monitory a notebooky). Bohužel samostatnou řadu zavedly i papírové fotografie, a tak např. oblíbené formáty 9 x 13 cm či 13 x 18 cm neodpovídají ničemu. Pokud tedy váš fotoaparát produkuje fotografie v poměru stran 3:2 a vy potřebujete fotografii 13 x 18 cm, mnoho pixelů bude opět ztraceno - cca 8%.



Různé dnes používané poměry stran. Čárkovaně je uveden poměr stran fotopapíru 13x18cm.

Zadávání do minilabů
Minilaby určené pro amatéry volí strategii "Předejte nám surová data z vaší karty a řekněte nám, jak velké chcete fotografie". Zbytek provedou automaticky a PPI nějak vyjde. Problém jiných poměrů stran řeší obvykle dvěma způsoby:

Plný formát neboli „bez ořezu“ (Overall)
Fotografie z fotoaparátu se zmenší tak, aby byla na papíře celá. Po stranách se logicky vytvoří bílé pruhy a ty rozhodně nejsou žádnou estetickou chloubou. Výhodou ale je, že fotografie bude na papíře určitě celá a bílé pruhy lze následně byť pracně nůžkami odstranit.



Metoda "bez ořezu" umístí fotografii na papír zaručeně celou avšak za cenu nepěkných bílých pruhů.

S ořezem (Cut)
Fotografie sice vyplní celou plochu papíru, ale odpadne z ní horní a dolní nebo levý a pravý okraj (proto se to jmenuje "s ořezem"). Tato metoda sice neprodukuje žádné bílé okraje, ale těžko se odhaduje, co se přesně odřízne. Často to může být důležitá část, o porušení pravidel kompozice nemluvě.



Když nesouhlasí poměr stran, tak se fotografie zvětší aby byla na papíře právě celá. Co přesáhne papír se odřízne (Cut). Šipka označuje místo, kde díky tomu hlavní objekt "vypadne" z fotografie.

Přepočet fotografie (Resampling)
Nároční amatéři a profesionálové téměř bez výjimky připravují svoje fotografie na tzv. Real Size. Připraví data tak, aby fotografie byla na papíře celá aniž dojde k jakémukoli ořezu či bílým pruhům. Data musí tedy být upravena na přesné rozměry fotopapíru v mm a musí být převzorkována na minilabem určené PPI tisku.



Aby se původní fotografie s poměrem stran 4:3 umístila na papír celá a s respektováním pravidel kompozice, bylo třeba v PC doretušovat trávu dole (šrafováno).

Rychlá metoda ořezem
Zvolíme nástroj oříznutí. Jak s ní pracovat najdete v návodech. Při výběru velikosti ořezu vyberete nabídku 3:2 což je poměr stran papíru oproti 4:3 což je poměr stran většiny fotoaparátů. Oříznete podle pravidel kompozice a uložíte.